Køb af compression til løbehjul
Kompressionssystemer til trick løbehjul spiller en vigtig rolle i din opsætning. Dit compression-system sikrer en korrekt forbindelse mellem bar, headset og forgaffel. Uanset om du er nybegynder eller øvet og på udkig efter et nyt kompressionssæt, er denne guide en mulighed for at lære de vigtigste begreber i forbindelse med kompression til trick løbehjul.
Vi gennemgår fordele og ulemper ved de mest almindelige systemer til compression og undersøger deres kompatibilitet med andre dele af dit løbehjul. Til sidst ved du, hvilken type compression der er den rigtige for dig, og hvordan du får mest muligt ud af dit trick løbehjul.
SCS-kompression
1: Bar (uden slids) 2: Compression Bolt 3: Top Cap 4: SCS Clamp 5: C-Ring 6: Fork 7: Deck (headtube & headset)
SCS er en forkortelse for Standard Compression System. SCS-kompression er værdsat for sin styrke og enkelhed og er det bedste kompressionssystem til tung shredding. Med SCS får du et lidt tungere kompressionssystem, men samtidig er SCS nok det mest robuste kompressionssystem, og det er kompatibelt med både standard og oversized barer, hvilket også er en fordel.
Sådan installeres SCS Compression
Clampen er fastgjort til forgaflen ved hjælp af en indvendig compression bolt med en top cap, der trykker ned på en kant inde i clampen. Bolten til compression skrues ind i en starnut eller et indbygget gevind i forgaflen (de fleste nye SCS-gafler har indbygget gevind). Clampen holder baren på plads, og den strammes ved hjælp af fire bolte.
Se videoen nedenfor for at se, hvordan du installerer SCS compression:
SCS-kompatible barer
Til en SCS-opsætning skal du bruge en bar uden en slids i bunden. Ellers vil din bar gå i stykker, fordi clampen bare vil klemme på slidsen. Du kan enten skære din bar til for at fjerne slidsen eller finde en kompatibel SCS-bar-adapter for at fjerne slidsen.
SCS-kompatible clamps
Til SCS skal du bruge en SCS clamp, da systemet til compression er indbygget i clampen. Sørg for at få en clamp med en indre diameter, der svarer til den ydre diameter på dine barer - enten standard 32 mm eller oversized 35 mm.
Vær opmærksom på: Hvis kanten inde i SCS clampen ikke er over toppen af forgaflen, vil du ikke kunne opnå en ordentlig forbindelse mellem clampen og forgaflen. For at løse dette problem kan du bruge en headset spacer til at hæve clampens position.
SCS-kompatible forgafler
Alle HIC- og SCS-gafler er kompatible med SCS-compression (der er ingen forskel på HIC- og SCS-gafler).
HIC-kompression
1. Bar 2. Bolt til compression 3. Top Cap 4. IHC-skive 5. C-ring 6. Forgaffel 7. Deck (kronrør og headset)
HIC står for Hidden Internal Compression. HIC er ikke det letteste system til compression på løbehjul, men det er lettere end SCS og relativt nemt at montere. En ulempe ved HIC er, at det kræver en bar med en slids i bunden. Denne slids introducerer et svaghedspunkt, som ikke er til stede i den tungere SCS-compression.
Sådan installeres HIC-compression
En HIC-shim placeres på forgaflen, og en bolt med top cap bruges til at presse shimsen ned på hovedrøret på trick løbehjul deck, hvilket effektivt sikrer forgaflen på plads. En clamp bruges til at stramme baren omkring forgaffelens rør.
Se videoen nedenfor for at se, hvordan alle dele af et HIC-compression-system monteres:
HIC-kompatible barer
HIC-kompatible barer har en indvendig diameter på 32 mm og en udvendig diameter på 35 mm. De er lavet af robuste materialer som stål eller titanium. Aluminiumsbarer har en overdimensioneret ydre diameter, men en smallere indre diameter, fordi der kræves ekstra tykke rør for at gøre dem holdbare til shredding. Derfor kan du ikke køre med aluminiumsbarer på en HIC-opsætning. HIC barer har en slids i bunden.
HIC-kompatible clamps
Din HIC clamp skal dække hele længden af slidsen i din bar. Når du køber en clamp til dit HIC-setup, skal den have en indvendig diameter på 35 mm (overstørrelse).
HIC-kompatible gafler
HIC/SCS gafler er kompatible med HIC compression-systemet.
Bemærk: For at løse dette problem skal du indsætte en HIC-spacer, før du sætter shimsen på gaflen. Denne spacer er vigtig for at opnå tilstrækkelig compression og sikre effektiv stramning af din opsætning.
IHC-kompression
1. Bar 2. Bolt til compression 3. Top Cap 4. IHC-skive 5. C-ring 6. Forgaffel 7. Deck (kronrør og headset)
IHC, eller Internal Hidden Compression, har mange ligheder med HIC. En væsentlig fordel ved IHC-kompression er dens evne til at skabe en letvægtsopsætning med pålidelig compression.
Den vigtigste forskel mellem IHC og HIC er, at IHC-gafler har et slankere skaft eller forgaffelrør. Denne slankere aksel gør, at en IHC-forgaffel kan arbejde med barer med en indre diameter på 28 mm. Det betyder, at den kan bruges til aluminiumsbarer med en standard 28 mm indvendig diameter og en overdimensioneret 35 mm udvendig diameter.
Sådan installeres IHC Compression
En IHC-compression-ring er installeret i kuglelejet på headsettet for at passe til det smallere rør på forgaflen. Denne ring eliminerer effektivt enhver bevægelse eller løshed mellem forgaflen og headset-lejet.
Monter derefter en IHC-shim på forgaffelrøret, og placer derefter en top cap oven på shimsen. Skru kompressionsbolten ind i gevindene inde i forgaflen, og når den er spændt korrekt, trykker den ned på top cap'en for at etablere compression.
Se videoen nedenfor for at se, hvordan du monterer IHC-compression:
IHC-kompatible barer
IHC passer til alle barer, der har en indvendig diameter på 28 mm (standard) og en slids i bunden.
IHC er kompatibel med alle barer med en indvendig standarddiameter på 28 mm og en slids i bunden.
Hvis du vil bruge en oversized stål- eller titaniumbar med en IHC compression forgaffel, skal du bruge en adapter til den større indvendige diameter.
IHC-kompatible clamps
Sørg for, at den indvendige diameter på den clamp, du bruger, passer til den ydre diameter på din bar.
IHC-kompatible gafler
IHC-forgafler er afgørende for IHC-compression. De har tynde aksler for at reducere vægten, og i modsætning til HIC kan en IHC-forgaffel bruges sammen med barer med en almindelig indvendig diameter på 28 mm.
Bemærk : IHC-shimsen skal række ud over den del af forgaflen, der stikker ud fra kronrøret. Ellers vil du ikke kunne opnå korrekt compression. Hvis dette sker, skal du bruge en spacer til headsettet for at sikre korrekt stramning.
ICS-kompression
ICS, en forkortelse for Inverted/Internal Compression System, er kendt for sin lette vægt og lave pris. Sammenlignet med andre systemer til compression kræver ICS færrest dele for at passe sammen.
Ulemperne ved ICS er primært relateret til installation og vedligeholdelse, som kan være lidt udfordrende. Selv om det lette design kan appellere til parkryttere med fremragende kontrol over deres landinger, er det værd at bemærke, at ICS ikke er nær så holdbart som SCS.
Sådan installeres ICS Compression
Ved ICS compression går der en bolt gennem forgaflen nedefra. Den del af bolten, som stikker ud af forgaflen, er gevindskåret i en bolt inde i baren. ICS er det kompressionssystem, der kræver færrest dele sammenlignet med andre systemer.
Installationsprocessen og vedligeholdelsen kan være ret besværlig. For at justere bolten til compression skal du fjerne forhjulet. Hvis du f.eks. skal fjerne din bar, er det nødvendigt at fjerne forhjulet og derefter løsne bolten til compression helt.
Se videoen nedenfor for at se, hvordan du installerer ICS compression:
ICS bar med kompression
ICS compression er afhængig af en starnut for at kunne sidde fast inde i baren. På de fleste stål- og titaniumstænger er overfladen virkelig glat og hård, hvilket gør, at en starnut let glider ned og effektivt løsner kompressionen. Aluminium er blødere, og starnuts griber mere sikkert fat i aluminiumsbarer.
Til ICS-compression anbefaler vi derfor enten en aluminiumsbar eller en bar med en permanent indbygget starnut.
ICS-barer har typisk en indre diameter på 28 mm og en slids i bunden, ligesom IHC- og HIC-barer. Den ydre diameter kan variere mellem 32 mm og 35 mm, så sørg for, at din clamps indre diameter matcher din bars ydre diameter.
ICS-10 kompression
ICS-10 compression minder meget om standard ICS. Den eneste forskel er størrelsen på gevindet på bolten til compression.
ICS-10 compression bolte har M10-gevind, mens almindelig ICS bruger M6-gevind.
De tykkere bolte er lidt mere holdbare end de tyndere M6-bolte.
I videoen nedenfor kan du se, hvordan ICS10 compression monteres:
Videoforklaring af systemer til compression
Se denne explainer, der er spækket med ekspertviden om compression til løbehjul. I den lærer du om SCS, HIC, IHC og ICS-10 kompressionssystemer.